Widok zawartości stron
Procedura zgłoszeń wewnętrznych
Kompendium wiedzy na temat procedury zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń.
Na za podstawie Zarządzenie nr 54/2024 Nadleśniczego Nadleśnictwa Kalisz Pomorski z dnia 25 września 2024 r., w Nadleśnictwie Kalisz Pomorski wdrożona jest wewnętrzna procedura zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń.
Niniejsza procedura umożliwia wszystkim uprawnionym osobom przekazanie informacji o ewentualnych naruszeniach prawa, procedur i standardów etycznych, w sposób bezpieczny i poufny, a także zapewniający ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym. Zgłoszenia wewnętrzne traktowane są z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i obiektywizmu.
1. Sygnalista – osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście z wiązanym z pracą, w tym: pracownik, pracownik tymczasowy, osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorca, prokurent, akcjonariusz lub wspólnik, członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, stażysta, wolontariusz, praktykant.
2. Aby zgłosić nieprawidłowości i otrzymać status sygnalisty należy spełnić następujące warunki:
- być uprawnionym do przesłania takiego zgłoszenia,
- naruszenie musi dotyczyć zakresu spraw wymienionych w art. 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz art. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów,
- być przekonanym i mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz że informacja taka stanowi informację o nieprawidłowościach.
3. Przedmiot zgłoszenia może dotyczyć naruszenia prawa dotyczącego:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej; rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela.
4. Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać w szczególności:
- dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy, datę i miejsce sporządzenia,
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
- opis naruszenia prawa oraz jego datę.
Zgłoszenie wewnętrzne dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
Wzór formularza zgłoszenia, stanowi załącznik nr 6 do procedury.
Zgłoszenia wewnętrzne dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w Nadleśnictwie Kalisz Pomorski.
Adres skrzynki mailowej, na którą można przesłać zgłoszenie to sygnalista.kaliszpomorski@pila.lasy.gov.pl jest udostępniony na stronie www Nadleśnictwa Kalisz Pomorski,
- w celu uzyskania informacji zwrotnej, zgłaszający musi wskazać dane kontaktowe,
- w przypadku nie podania innych danych kontaktowych niż adres mailowy, z którego zostało przesłane zgłoszenie, cały kontakt będzie odbywał się przy pomocy tego adresu,
- zgłaszający otrzymuje od Operatora potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania,
- dostęp do treści maila posiada tylko Operator zgłoszeń,
- rejestrowana jest tylko informacja o przyjęciu pisma.
Osobiście do pracownika Nadleśnictwa Kalisz Pomorski, będącego Operatorem. Operator, do którego zgłoszono nieprawidłowość dokumentuje zgłoszenie w formie protokołu lub nagrania rozmowy.
Zgłoszenie wewnętrzne może mieć charakter:
- jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia,
- poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu.
Zgłoszenia anonimowe i listowne nie będą rejestrowane ani rozpatrywane.
Osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia pracodawca zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania przez innych pracowników.
5. Zgłaszający nie będzie podlegał również ochronie jeżeli zgłasza:
- informacje nieprawdziwe,
- informacje w złej wierze,
- informacje o naruszeniu prawa, które zostały już zgłoszone na postawie przepisów odrębnych (w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa),
- naruszenia godzące wyłącznie w prawa zgłaszającego,
- naruszenia następują wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego,
- naruszenia dot. ochrony informacji niejawnych,
- naruszenia dot. tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu,
- naruszenie z innych dziedzin prawa niewymienionych w § 3 ust. 2,
- informacje anonimowe.
6. Nadleśnictwo Kalisz Pomorski jest administratorem danych osobowych w rozumieniu art. 4 pkt 7) RODO, które przetwarza w związku z przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń wewnętrznych.
Administrator przetwarza dane osobowe zgodnie z zasadami ochrony danych wskazanymi w art. 5 RODO. Administrator realizuje prawa osób, których dane dotyczą, wskazane w art. 15-22 RODO, z ograniczeniami w zakresie prawa dostępu do danych osobowych, wskazanymi w powszechnie obowiązujących przepisach w zakresie ochrony sygnalistów. Administrator pozyskuje zgodę sygnalisty na ujawnienie jego tożsamości, jeżeli taka jest inicjatywa i wola sygnalisty. Administrator, w przypadku pozyskania takiej zgody zamieszcza stosowne informacje o tym fakcie w obowiązku informacyjnym wobec sygnalisty.